העלאת הריבית ומחירי הנדל”ן

דגנית ידידאל - אפיקי נדל"ן

דגנית ידידאל - אפיקי נדל"ן

ייעוץ, גישור ושיווק נדל"ן

מחירי הנדל”ן בעשור האחרון

שוק הנדל”ן בישראל רותח. בעשור האחרון החלה מגמה של התייקרות מחירים שהלכה והתעצמה בשלהי מגפת הקורונה ובשנה האחרונה אנחנו חווים עליות מחירים ברמה דו ספרתית בכל הארץ ואת הממשלה ובנק ישראל עומדים חסרי אונים לנוכח המשבר.

אם נוסיף לכך את יוקר המחייה בישראל ואת עליית מחירי הסחורות וההובלה בעולם, לא פלא שבבנק ישראל הבינו שעל מנת לצנן את השוק ולמנוע מישראל להיכנס למצב של אינפלציה, חייבים להתחיל להעלות את הריבית.  ואכן החל מחודש אפריל הועלתה הריבית בפעם הראשונה זה עשור ובחודש מאי הכריז הנגיד, על עלייה נוספת ורמז שיהיו עליות נוספות.

איך משפיעה העלאת הריבית על המחירים

השילוב הקטלני של העלאת ריבית ועליית מחירי הדירות הוביל להקפצת ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה וההחזר החודשי של המשכנתא ואם לא יתרחש שינוי ממשי, החלום לרכוש דירה יהפוך רחוק יותר מאי פעם בקרב הזוגות הצעירים.  

אם  ב 2012 ההון העצמי הממוצע לרכישת דירה עמד על 650.000 ₪ והחזר המשכנתא החודשי עמד על ממוצע של 6500 ₪. הרי שכיום, 10 שנים אחרי, נדרש הון של הון עצמי של 1.130.000 ₪ בממוצע והחזר משכנתא של 9.000 ₪ על אותה עסקה בדיוק.

אין ספק, שהעלאת הריבית במשק תשפיע על שוק הנדל”ן בכל הארץ אך סביר להניח שאת ההשפעה נרגיש קודם בערים בהם נרשמו עודף ביקושים ועליות מחירים תלולות בשנתיים האחרונות כמו  שוק הנדל”ן למגורים בראש העין לדוגמא.  אבל מה שברור הוא שאף אחד לא יכול להתחייב באמת מתי נראה את השינוי ובאיזה עוצמה. בינתיים, אפשר לדבר על ההשפעות המיידיות שאמורות להשפיע על שוק הנדל”ן ולצנן את שוק הנדלן למגורים.

התייקרות המשכנתאות

העלאת הריבית במשק מגדילה את הריבית ההלוואות של משקי הבית הפרטיים ואת הריבית על המשכנתאות. מדובר בהשפעה מיידית שבבנק ישראל מקווים שתקטין את הביקוש למשכנתאות ותתחיל לצנן מעט את מחירי הנדל”ן עקב ירידה בכמות העסקאות המבוצעות על ידי הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור

הציבור יתחיל לחסוך?

עליית הריבית במשק מעלה גם את הריבית על החסכונות בבנק. התייקרות המשכנתאות והדירות יגרמו לרוכשים שמעדיפים להמתין להפנות את ההון העצמי שהיה מיועד לרכישת דירה לאפיק של חיסכון צובר ריבית עד יעבור זעם.

שינוי בגישת המשקיעים?

הסיכוי לדבר הזה מאוד נמוך אבל אם הריבית במשק תמשיך לעלות כפי שרמז נגיד בנק ישראל,  יכול להיות מצב שמשקיעים יחליטו להפנות את ההון העצמי שלהם לאפיקי השקעה אטרקטיביים שייווצרו עקב העלאת הריבית ולהשקיע פחות בנדל”ן.

לסיכום – נכון לעכשיו אף אחד לא מצפה למהפכה במחירי הנדל”ן עקב העלאת הריבית בשיעור של 0.65% וסביר להניח שגם ברבעונים הבאים לא נחווה ירידת מחירים ואולי אפילו התייקרות נוספת. 

מה שכן, קיימת ציפייה להשפעה חיובית ובלימת הסחרור שהשוק נכנס אליו. ומי יודע, אם יחליט הנגיד לבצע העלאות נוספות אנחנו כבר בסרט אחר לגמרי.

לייעוץ בנושאי כדאיות רכישת נכס והשקעה בנדל”ן מניב, פנו למומחים של אפיקי נדל”ן!

מאמרים אחרונים

בואו למצוא את נכס החלומות שלכם

דירות מרווחות, דירות גן או גג, פנטהאוזים או בתים צמודי קרקע. מגוון הנכסים הגדול ביותר בראש העין והסביבה מחכה רק לכם.

השווה מקומות אירוח

לְהַשְׁווֹת