מחזור משכנתא בעקבות עליית ריבית בנק ישראל

יוסי חיים - אפיקי נדלן

יוסי חיים - אפיקי נדלן

יועץ נדל"ן בכיר ומגשר מוסמך

מדיניות הריבית האפסית שהציג בנק ישראל בעשור האחרון הפכה את גיוס הכסף של משקי הבית לזול משמעותי. הריבית של הבנקים על הלוואות ומשכנתאות הביא לפריחה אדירה של שוק הנדל”ן ומאות אלפי זוגות צעירים ומשקיעים שמינפו את עצמם ורכשו נכסים בהלוואות ענק יצרו ביקושים אדירים ומחסור בדירות שהביאו לעלייה משמעותית במחירי הנדל”ן בישראל. 

נוסיף לכך את עליות המחירים במשק עקב התייקרות הסחורות ומחירי ההובלה ואת עליית מחירי המזון והדלקים והנה לפנינו אינפלציה שהביאה את בנק ישראל להתחיל לנקוט במדיניות של העלאת ריבית ובלימת האינפלציה.

ואכן בחודש אפריל הודיע הנגיד על העלאת ריבית של 0.25% וחודש לאחר מכן הודיע על עלייה נוספת של 0.4%  ורמז כי יהיו עליות נוספות. עליית ריבית בנק ישראל מעלה באופן מידי את ריבית המשכנתא ואת ההחזרים על המשכנתאות.

על משכנתא ממוצעת של מיליון ₪ נדרשים הלווים להחזיר 500 ₪ נוספים בכל חודש והיד עוד נטויה. אז מה עושים?

 

האם כדאי לעשות מחזור משכנתא?

מסלולי הריבית של המשכנתאות מחולקים למשכנתא בריבית קבועה (צמודה ולא צמודה) ומשכנתא בריבית פריים. חשוב להבין כי הריביות הקבועות הן תמיד יקרות יותר ותמיד יעלו בשיעור גבוה יותר מריבית הפריים. זאת אומרת שלמרות העליות, ריבית הפריים עדיין מאוד מאוד אטרקטיבית ושווה לבדוק את תמהיל המשכנתא ומה שיעור ריבית הפריים.

 

כל מי שלקח משכנתא צריך למחזר אותה?

לא כל מי שלקח משכנתא צריך למחזר אותה. מי שצריך לחשוב על מחזור המשכנתא הם דווקא הלווים שקיים אצלם מסלול של ריבית צמודת המדד וזאת עקב האינפלציה הגבוהה שעומדת על 2.2% מתחילת השנה. דווקא אותם לווים שאצלם שולט מסלול הפריים יכולים להיות רגועים יותר באופן יחסי.  כי למרות הבטחתו של הנגיד להעלות את ריבית הפריים תמיד היא תהיה נמוכה יותר, מהריביות הקבועות (המורכבות מריבית פריים +) ובטח מהקבועות צמודות המדד.

 

איך תשפיע עליית הריבית על שוק הנדל”ן

שאלה טובה. סביר להניח ששוק הנדל”ן למגורים יושפע מעליית הריבית וזאת עקב התייקרות המשכנתאות הפיכתן של תכניות החיסכון לאטרקטיביות יותר ונושאות ריבית גבוהה יותר. מה שבטוח שגם אם יהיה שינוי, לא ניתן לדעת תוך כמה זמן הוא יקרה ועד כמה הוא יהיה משמעותי.

>> לייעוץ בנושאי כדאיות רכישת נכס ומחזור משכנתא, פנו למומחים של אפיקי נדל”ן!

>> לצפייה בנכסי נדל”ן בראש העין למגורים או השקעה – הקליקו עליי!

מאמרים אחרונים

בואו למצוא את נכס החלומות שלכם

דירות מרווחות, דירות גן או גג, פנטהאוזים או בתים צמודי קרקע. מגוון הנכסים הגדול ביותר בראש העין והסביבה מחכה רק לכם.

השווה מקומות אירוח

לְהַשְׁווֹת